Een probleemloze inspectieronde

Leestijd: 4 minuten

De eind- of voorinspectie van een verkochte woning vindt meestal plaats vlak voordat de koper en verkoper voor de definitieve juridische en sleuteloverdracht naar de notaris gaan. Ze lopen dan nog eenmaal door de woning heen en controleren of deze opgeleverd wordt zoals het ook afgesproken is ‘ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst’, zoals dat zo mooi heet.

Zo’n inspectieronde duurt, afhankelijk van grootte van en situatie in de woning, ongeveer 15 tot 30 minuten. Alle partijen, dus zowel koper als verkoper en ook de eventueel betrokken makelaar(s), zijn daarbij aanwezig. Daarna sluit de verkoper, nu voor de laatste keer, zijn woning af en gaan alle partijen richting de notaris voor de ondertekening van de leveringsakte. Daarna worden de sleutels overgedragen aan de nieuwe eigenaar.

Doel van de inspectieronde

Er zijn vijf zaken waar je bij een voorinspectie op let:

  • is de woning leeg en ontruimd, bezem schoon en netjes achtergelaten?

  • is er “nieuwe en onbekende” schade aan de woning?

  • zijn de roerende zaken achtergebleven, zoals afgesproken?

  • opname van de meterstanden

  • zijn garantiebewijzen en overige papieren nog aanwezig?

1. Leeg en ontruimd

Bij de eind-of voorinspectie wordt gekeken of het huis inderdaad leeg en ontruimd wordt overgedragen. Dus de inboedel en spullen van de oude eigenaar zijn daadwerkelijke uit het huis, alle kasten zijn leeg, er liggen geen volle dozen en vuilniszakken met kleding meer achter de knieschotten. Kortom; leeg en bezemschoon opgeleverd.

Tips voor verkopers:

  • Hoe zou je het zelf willen zien? Het is belangrijk om je eigen huis op te leveren in een staat waarin jij het zelf ook fijn zou vinden. Dus gaatjes in de muren maak je dicht, maar je hoeft natuurlijk niet de wanden opnieuw te sauzen. Kopers zullen snappen ook wel dat bij het weghalen van schilderijtjes er kleurverschillen op de muren zichtbaar worden.

  • Leef je ook in, in de belevingswereld van je koper, bijvoorbeeld bij het verwijderen van lampenpeertjes en kroonsteentjes. Niks is zo teleurstellend voor een koper als deze ‘s avonds enthousiast aan de ouders het huis wil laten zien en bij binnenkomt blijkt dat alle kroonsteentjes plus alle lampen verwijderd zijn, waardoor het in huis pikkedonker is. Het is een kleine moeite voor verkopers om de kroonsteentjes en peertjes te laten hangen zodat ook 's avonds de woning makkelijk te verlichten is. Dat draagt bij aan het positieve gevoel bij jouw koper, ook na het transport.

2. Schade en nieuwe defecten aan de woning

Tijdens de voorinspectie kijken partijen ook of de woning zich nog in de staat bevindt zoals het was toen de koop gesloten werd. Eventuele nieuwe schadeplekken, zoals een grote barst een ruit of raam, bijvoorbeeld ontstaan bij de verhuizing, zal verkoper nog op zijn verzekering moeten claimen.

Ook controleren koper en verkoper of de CV ketel wel functioneert (door bijvoorbeeld het warme water in de badkamer aan te zetten), de gaspitten aan gaan (door ze even aan te zetten), het toilet wel doorspoelt en lopen ze de overige apparatuur in het huis even na.

3. Roerende zaken.

Tijdens de inspectie wordt er tevens gecontroleerd of de mee-verkochte roerende zaken ook achtergebleven zijn. Dit zijn zaken als gordijnen, gordijnrails, losse bergkasten, tuinmeubilair, gereedschap en soortgelijke spullen indien dit onderling expliciet afgesproken is. Het handigst is om daar dan de door koper en verkoper ondertekende roerende zakenlijst uit de koopovereenkomst erbij te pakken en kamer-voor-kamer door te lopen om te checken of inderdaad achter gebleven is wat ook zo is afgesproken.

Het komt wel eens voor dat verhuizers, per ongeluk, iets hebben ingepakt en meeverhuist wat eigenlijk achter zou blijven. Dan is het tijdens deze inspectie zaak dat koper en verkoper nu gezamenlijk afspreken hoe ze dat oplossen.

4. Meterstanden.

Tijdens de voorinspectie worden ook de meterstanden, gas, elektra en water, opgenomen. Dit zijn de eindstanden van de verkoper en de beginstanden van de koper. Veel mensen nemen tegenwoordig foto’s van de meterstanden, maar door een ouderwets formulier te gebruiken, waarop de meterstanden genoteerd worden en deze door beide partijen te laten ondertekenen, zorgt ervoor dat er nooit verschil van mening kan ontstaan. Neem het ondertekende formulier mee naar de notaris en vraag deze om voor alle partijen meteen even een kopietje te maken.

5. Garantiebewijzen en overige papieren

Wellicht zit er nog garantie op apparatuur in huis of op recent uitgevoerde reparaties. In de koopakte staat expliciet dat dit soort garanties, die gekoppeld zijn aan de woning, automatisch overgaan op de nieuwe eigenaar. Dat betekent dat een nieuwe eigenaar gewoon aanspraak kan maken op de garantie, op basis van de koopovereenkomst. Echter het is fijn als je ook de originele garantiebewijzen (soms in de vorm van de facturen van geleverde apparatuur, reparaties of werkzaamheden) kunt aanleveren. Dat scheelt later een hoop uitzoekwerk voor de nieuwe eigenaar, indien hij garantie moet inroepen.

Veel papieren, zoals handleidingen van de thermostaat, CV ketel, keukenapparatuur zijn tegenwoordig vrij eenvoudig op internet terug te vinden, dus als je handleidingen niet kunt vinden, is dat meestal geen ramp. Veel kopers maak je er wel erg blij mee als je toch de garantiebewijzen, handleidingen, facturen, oude bouwtekeningen, plattegronden, oude vergunningsaanvragen en KIWA certificaten kunt achterlaten.

Soepele overdacht

Vaak starten koper en verkoper op zolder, lopen dan iedere kamer door om te checken of alles in orde is en eindigen bij de meterkast om de meterstanden op te nemen. Met een welwillende verkoper, die ook zijn best gedaan heeft zijn oude huis netjes achter te laten, eindigt dit meestal in akkoord van koper en daarna gaan alle partijen richting de notaris.

Een eindinspectie is een van de laatste onderdelen die je helpen bij een soepele overdracht en is vaak al begonnen met het maken van heldere en duidelijke afspraken tijdens de onderhandeling en het tekenen van de koopovereenkomst.

Laat de eindinspectie voor jouw koper ook een fijne en probleemloze ervaring zijn, dat betaalt zich altijd terug in blije kopers die jouw post naar je nieuwe adres blijven doorsturen en vaak ook minimale kans op gezeur achteraf.

Auteur: Mark Teeuwissen

Wil jij ook duizenden euro’s besparen op het verkopen van je huis? Verkoop zelf je huis vanaf € 299 met Brickler.

Brickleris een initiatief vanNationale-Nederlanden
JAAP.NLFunda.nl