Woningfoto’s als ‘uitnodiging voor een bezichtiging’

Leestijd: 1 minuten

De eerste indruk

Bij de presentatie van je woning is vooral de eerste indruk heel erg belangrijk. Niet alleen kan dit namelijk de initiële interesse bij een mogelijke koper aanwakkeren, maar het kan hem of haar ook doen besluiten om af te haken of juist toch een vervolgstap te nemen, zoals het aanvragen van een eerste bezichtiging.

Die eerste indruk doen kopers in veel gevallen op voordat ze een huis daadwerkelijk van binnen zien. Ze vormen zich een beeld van een woning via de presentatie op internet en dan vooral aan de hand van de gepresenteerde foto’s op de woningsites, websites van makelaars en social media kanalen.

Visueel ingestelde koper

Het merendeel van de mensen, dus ook jouw mogelijke koper, is visueel ingesteld. En waar oudere kopers, in leeftijd, nog relatief vaak de moeite nemen om een volledige verkooptekst door te lezen, merk je dat, juist de jongere generatie, vooral naar beelden en plaatjes van een woning kijkt. De verkoopteksten worden dan pas doorgelezen als de eerste beelden, de foto’s, aantrekkelijk genoeg zijn.

Woningsites worden door kopers gebruikt als een eerste oriëntatiemiddel, waar ze vaak snel doorheen kunnen klikken. De volledige informatie wordt soms, in de eerste instantie, maar vluchtig bekeken. De kans dat iemand je huis aanklikt en op zijn ‘shortlist’ zet wordt groter naarmate het ‘plaatje’ er voor hen aantrekkelijk uit ziet.

Uitnodiging tot actie

Je woningpresentatie is als het ware een uitnodiging naar alle potentieel geïnteresseerden om eens langs te komen om je huis daadwerkelijk te bekijken. Je wil deze uitnodiging dan ook zo aantrekkelijk mogelijk maken om deze kopers te ‘verleiden tot het maken van een vervolgactie, zoals een bezichtigingsafspraak.

Het internet en woningsites zijn eigenlijk allemaal zeer grote verkoopetalages met honderden soortgelijke uitnodigingen. Allemaal digitale verzoeken om eens langs te komen voor een bezichtiging. In het totale aanbod van woningen kijken kopers daarom, in eerste instantie, alleen naar die uitnodigingen die hen ook het meeste aanspreken.

Goede foto’s helpen niet alleen om je te koop staande woning beter te laten opvallen tussen andere te koop staande huizen, maar kunnen jouw mogelijke koper tot actie aanzetten, dat hij of zij jouw ‘uitnodiging’ accepteert en je woning ook daadwerkelijk komt bezichtigen.

Auteur: Mark Teeuwissen

Wil jij ook duizenden euro’s besparen op het verkopen van je huis? Verkoop zelf je huis vanaf € 299 met Brickler.

Brickleris een initiatief vanNationale-Nederlanden
JAAP.NLFunda.nl