Wel of geen verkoopbord in de tuin of raamposter plaatsen?

Leestijd: 4 minuten

Als je de verkoop van je huis opstart dan sta je ook voor de keuze om wel of geen verkoopbord in de tuin te plaatsen of een raamposter op te hangen. Daarbij komt wellicht de volgende vraag voorbij: ‘Welke voordelen en/of nadelen kleven aan het plaatsen van een verkoopbord of poster?’

Sommige verkopers willen hun verkoop starten zonder een verkoopbord of raamposter. Vaak zeggen ze dat ze het wel in een later stadium willen overwegen, bijvoorbeeld als blijkt dat het huis toch niet zo snel verkocht is. Dan wordt het een soort redmiddel voor een onsuccesvolle verkoopstrategie.

Redenen om geen bord of poster te plaatsen

Er zijn verschillende redenen waarom verkopers er voor kiezen dit marketinginstrument niet in te zetten. De belangrijkste argumenten zijn:

1. Iedereen is dan op de hoogte

De buren zijn dan meteen op de hoogte van hun plannen. Soms willen verkopers voorkomen dat er roddels door de buurt gaan, hebben ze geen zin in nieuwsgierige buurtgenoten of willen ze gewoon hun verhuisplannen nog niet kenbaar maken. “Het nog even stil houden” is dan het argument.

2. Geen onverwacht bezoek aan de deur

Sommige verkopers willen liever niet dat wildvreemden, onaangekondigd aanbellen met het verzoek om direct hun woning te mogen bezichtigen. Je woning presenteren in een etalage van een makelaar of alleen zichtbaar op het internet vergroot de kans dat mogelijke kijkers zich eerst via de telefoon of de e-mail aankondigen.

3. Negatief signaal

Als een huis wat langer te koop staat dan lijkt dat ook meteen zichtbaar. Sommige borden worden door weersinvloeden, modder, regen en wind smoezelig en vies wat zou kunnen betekenen dat het al inderdaad wat langer in de tuin staat.

Als er veel huizen in de straat te koop staan en ze hebben allemaal een bord in de tuin, dan roept dit wellicht ook vragen op bij potentiële kopers. “Waarom wil iedereen hier weg?”. Je zal dan aan kijkers goed willen uitleggen waarom jij wil verhuizen en je zal nog meer moeten doen om je woning positief te onderscheiden van je directe concurrenten.

Verlies potentiële marketingkracht

Bovenstaande zijn allemaal argumenten van verkopers die liever geen opvallend bord of poster in willen zetten. In sommige gevallen valt daar zeker iets voor te zeggen, maar wat als het ontbreken van een tuinbord of poster ook betekent dat je potentiële marketingkracht verliest? Dat is namelijk wat je riskeert en daarom volgen hier de belangrijkste redenen om het wél vanaf de start van de verkoop in te zetten.

Redenen om wel een bord of poster te plaatsen

1. Het helpt kopers je woning te vinden

Het plaatsen van een te-koop-bord bevestigd kijkers dat ze voor het juiste huis staan. Vooral als de huisnummers moeilijk leesbaar zijn of zelfs helemaal ontbreken.

Veel kopers gaan vooraf een rondje rijden om de woningen die ze op internet of in de etalage van een makelaar gezien hebben alvast aan de buitenkant te bewonderen. Staan ze dan voor de woning, dan zullen ze op dat moment beslissen of ze inderdaad een bezichtiging willen doen om het nu ook van binnen te gaan bekijken. Kunnen ze het huis niet vinden, dan loop je het risico dat kijkers niet meer de moeite nemen om er veel energie in te steken. Zeker als er voldoende overig woningaanbod is. Ze strepen je huis dan van hun lijstje af. Je huis valt ook beter op als in je in een omgeving woont waar veel redelijk vergelijkbare huizen staan.

2. Buren zijn je ambassadeurs (…en hebben een belang bij jouw verkoop)

Zelfs als je huis op de meest afgelegen plek ligt, dan kan een te koop bord een verschil maken. Het plaatsen van een bord is, naast een hele goedkope manier van marketing, namelijk ook een middel om de aandacht van je buren te trekken. Doordat jij je woning gaat verkopen veranderd namelijk ook hun toekomstige woonsituatie. Zij zijn gebaat bij goede nieuwe buren op het moment dat jij straks vertrokken bent. Nu kunnen ze daar zelf nog een actieve rol in spelen. Wellicht hebben ze zelf vrienden of familieleden die al naar woningen in de omgeving hebben gekeken. Je buren hebben dan opeens ook een belang bij jouw verkoop en kunnen dan uitstekend als ambassadeur voor jouw woonomgeving dienen. Echter, dat kunnen ze alleen als ze op de hoogte zijn van je verkoopplannen. Een te koopbord of poster maakt dat wel duidelijk.

3. Potentieel geïnteresseerden

Ligt je woning aan een doorgaande weg en komt er veel verkeer langs dan zorgt een te koop bord natuurlijk voor extra aandacht. Deze aandacht komt niet alleen van de inzittenden van voorbijrijdende auto’s, maar kunnen ook fietsers of moeders die wandelend hun kind naar school brengen zijn. Kopers die de buurt aan het verkennen zijn om te zien waar ze graag zouden willen wonen, kunnen nu je huis ontdekken en op deze manier geïnteresseerd raken. Daarna zullen ze thuis je huis op het internet gaan opzoeken en contact opnemen. Wellicht zochten ze naar een totaal andere woning, maar viel juist jouw huis hen op.

4. Gebruik van de mobiele revolutie

Door de technologische ontwikkeling hoeft een bord of poster niet alleen maar een statisch uithangbord te zijn maar kan het je ook op een interactieve manier helpen om het huis te verkopen.

Een QR code, als toevoeging op je tuinbord of poster is daar een goed voorbeeld van. Deze QR code is gekoppeld aan een specifieke webpagina, bijvoorbeeld een eigen site van jouw huis. Iedere kijker die langs je tuinbord of poster loopt kan met zijn smartphone deze code scannen en wordt dan direct doorgeleid naar deze site. Op hun telefoon hebben ze dan direct toegang tot aanvullende informatie over je te koop staande huis, wat hun interesse verder kan opwekken. Je laat je contactinformatie zien met je telefoonnummer zodat ze kunnen bellen voor het maken van een afspraak.

Conclusie en Tips

Het plaatsen van een opvallend bord of raamposter vergroot je kansen op verkoop omdat je woning gewoonweg meer opvalt. De kans dat de potentiële kopers je huis missen wordt hiermee verkleind. De voordelen wegen altijd op tegen de nadelen!

  • Als niet wil dat mensen onaangekondigd voor de deur staan, maak dan op je bord duidelijk hoe ze het beste met je in contact kunnen komen.

  • As je je zorgen maakt over hoe lang het te koopbord in de tuin blijft staan? Verkoop het dan sneller! Dit kan onder andere door een slimme vraagprijs te hanteren en het inzetten van goede marketing.

Auteur: Mark Teeuwissen

Wil jij ook duizenden euro’s besparen op het verkopen van je huis? Verkoop zelf je huis vanaf € 299 met Brickler.

Brickleris een initiatief vanNationale-Nederlanden
JAAP.NLFunda.nl