Hoe hou je de ideale bezichtiging

Leestijd: 5 minuten

Er zijn een aantal basisregels die je kunnen helpen om zelf een goede bezichtiging van je huis te houden. Waarbij je er niet alleen voor zorgt dat jij de controle houdt, maar ook dat het bezoek van de mogelijke koper leerzaam, enthousiasmerend en dus zinvol wordt. Heb je al de checklist gebruikt die jouw huis helemaal klaar maakt voor de bezichtigingen? Die vind je hier!

1. Je houding tijdens de bezichtiging

De manier waarop jij je gedraagt kan een cruciale rol spelen in het gevoel dat kopers aan de bezichtiging overhouden. Je wilt je opstellen als een fijne gastheer of gastvrouw die de kijkers op een hartelijke wijze verwelkomt en ze “meeneemt” om je woning op een positieve manier te kunnen ervaren.

Je laat kijkers ook niet volledig los om zelfstandig door je huis heen te lopen, maar biedt hun structuur, waarbij jij zelf het verloop van de bezichtiging bepaald. Je stuurt dus ook bij. Dat betekent dat je met een zelfverzekerde houding kijkers ontvangt en hen uitlegt hoe de bezichtiging gaat verlopen. Je vertelt wat ze van jou kunnen verwachten en wat jij vindt dat ze mogen doen. In je houding ben je dan ook aanwezig, maar begeef je je ook op de achtergrond.

2. Ideale route door je woning

De ideale route door de woning is “van binnen naar boven, weer naar beneden, naar buiten en weer naar binnen”. Je begint bij het entree of de voordeur. Vaak laten verkopers de kijkers eerst de woonkamer inlopen om dan pas met de bezichtiging te starten. Een nadeel daarvan is dat kijkers dan de neiging hebben om zelf het voortouw te nemen en meteen of naar buiten, of de keuken in of naar boven te lopen. Daarmee raak jij het overzicht en de controle kwijt.

Probeer kijkers ook bij elkaar te houden. Het is lastig als een van de kijkers al op de zolder rondloopt en de andere kijker nog in de badkamer staat.

3. Uitgeschreven routing door je huis

Op een A4’tje schrijf je in hoofdlijnen de route door je woning uit. Kamer voor kamer beschrijf je de belangrijkste kenmerken, wetenswaardigheden, jaartallen en/of grappige anekdotes. Als je alles uit je hoofd moet doen, zou je zomaar belangrijke informatie kunnen vergeten, die kopers juist nu zouden kunnen helpen om enthousiaster over de woning te worden. Daarnaast kun je, als je per kamer informatie genoteerd hebt, ook van tevoren bepalen welke vragen je aan kijkers wilt stellen en wanneer je dat doet. Dit doe je om meer te weten te komen over de motivatie van kijkers of om hun diepere woonwensen te achterhalen.

4. Kijkers soms ook los laten

Laat kijkers ook eens met rust tijdens de bezichtiging. Geef ze de ruimte om samen te smoezen, zonder dat ze het gevoel hebben de verkoper voor het hoofd te stoten met hun “andere” ideeën of afwijkende smaak.

Er zijn een aantal momenten waarbij het heel natuurlijk aanvoelt om kijkers even alleen te laten, als je bijvoorbeeld op de bovenste etage bent beland of net door de tuin gelopen bent. Bij appartementen zou dat bij de separaat gelegen berging of eventueel aanwezige garage in de onderbouw kunnen zijn.

Vanaf zolder

Als je eenmaal met de kijkers op zolder bent, dan heb je de meeste ruimtes in het huis wel bekeken. Je kan dan aan kijkers vertellen dat jij alvast naar beneden gaat zodat zij, in hun eigen tempo, naar beneden kunnen lopen. Daarmee bied je ze ook de gelegenheid om nog even zelfstandig door alle kamers te lopen. Kijkers voelen zich dan vrijer om onderling bijvoorbeeld te bespreken hoe zij het huis zouden inrichten.

Vanuit de tuin

In de tuin vertel je dat je al naar binnen gaat om thee of koffie te zetten. Je vertelt dat je ze nog wat meer te vertellen hebt of wil laten zien over de woning en dat je dat in de woonkamer of aan de keukentafel wil doen. ”…..melk en suiker erbij ?”

Dit geeft kijkers de mogelijkheid om te overleggen, waaruit wellicht nog te beantwoorde vragen komen of de behoefte om nogmaals een bepaalde kamer of ruimte te bekijken. Misschien dat ze buiten al besloten hebben een bieding te gaan doen.

4. Duur van bezichtiging

Met grote verbazing hebben we ervaren dat er makelaars zijn die kijkers in een recordtempo door een huis ‘heen jagen’. Binnen 20 minuten willen ze alweer weg zijn omdat ze dan weer naar een andere bezichtiging moeten. En binnen die korte tijd moeten kopers zich dan een beeld van het huis vormen (de gemiddelde Nederlander doet er bijna langer over om een spijkerbroek van € 75,- aan te schaffen).

Hoe beter beeld kopers van je woning krijgen, des te groter de kans dat ze een emotionele band ermee opbouwen, er verliefd op worden en dan ook bereid zijn om een goed bod neer te leggen. Een half uur is echt het minimale dat je jouw potentiële koper zou moeten geven. Je hoeft kijkers niet langer vast te houden op het moment dat de woning ongeschikt voor ze is, maar het niet opjagen van de juiste kijkers betaald zich uit in meer gevoel bij de woning en daardoor wellicht een betere of snellere bieding.

5. Zitten tijdens een bezichtiging

Laat kijkers je huis ervaren, zoals je het huis zelf ook gebruikt. De meeste eigenaren brengen een groot deel van de tijd in de woning zittend door. Voor de TV, aan de eettafel, met een boek, iPad of bellend op de bank in de woonkamer.

Wil je kijkers laten ervaren hoe het is alsof ze er zelf al wonen, ga met ze zitten op verschillende plekken in het huis. En gun hen dan de beste plek met het beste uitzicht. Het creëert tevens rust, geeft hen de mogelijkheid om vragen te verzinnen over de woning en vergroot de kans op het ontstaan van een klik of goed gevoel. Bij elkaar zitten zorgt ook voor een ideaal moment om verder onderzoek te doen naar de intenties van kopers of het vragen van feedback over de woning.

6. Afsluiten van de bezichtiging

Wil je de bezichtiging niet als een nachtkaars uit laten gaan, dan zal je moeten zorgen dat je ook bij het afronden van de bezichtiging het heft in handen houdt. Voordat je de kijkers daadwerkelijk laat gaan wil je aansturen op een mogelijke vervolgactie. En dat is bijvoorbeeld een tweede bezichtiging.

‘Nou, dank je voor de interesse, fijne dag en tot ziens' is te vrijblijvend en zorgt ervoor dat jij jezelf in de wachtkamer plaatst, hopen dat kijkers zelf nogmaals contact met je opnemen. Probeer er achter te komen welke informatie ze nog nodig hebben voordat ze een besluit kunnen nemen en gebruik deze kennis om ze nogmaals uit te nodigen voor een tweede bezoek.

Door specifiek te zijn, agenda’s te trekken of permissie te vragen om te bellen of toezeggingen te doen om dingen na te kijken of uit te zoeken, kan je kijkers aan je huis binden. Met een duidelijke afsluiting blijf je ook na de bezichtiging controle houden over je verkoopproces.

Conclusie

Een goed uitgevoerde bezichtiging vergt wat voorbereiding vooraf en vraagt om meer tijd. Bezichtigen zijn volledig gericht op het helpen van kijkers om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. In je rol als gastheer of gastvrouw kan je je verkoopvaardigheden ten volste inzetten.

Auteur: Mark Teeuwissen

Wil jij ook duizenden euro’s besparen op het verkopen van je huis? Verkoop zelf je huis vanaf € 299 met Brickler.

Brickleris een initiatief vanNationale-Nederlanden
JAAP.NLFunda.nl