Vorige
Vorige artikel

Wat betekent kosten koper nu eigenlijk?

Volgende
Volgende artikel

Prinsjesdag 2020: De 5 belangrijkste veranderingen op de woningmarkt

Geplaatst op 9/28/2020

Eindinspectie hier moet je op letten

Leestijd: 4 minuten

Eindinspectie: hier moet je op letten

Yes! Je huis is verkocht en alles is nagenoeg afgehandeld. Je hebt het verkoopproces helemaal doorlopen; van het maken van foto's en een advertentie tot het rondleiden van de geïnteresseerden tijdens bezichtigingen. Je hebt een mooi bod gekregen en geaccepteerd. Nu moet alleen de overdracht nog plaatsvinden. Kortom, je bent er bijna! Bijna, want voordat je met de kopers aanschuift bij de notaris moet de eindinspectie plaatsvinden. De eindinspectie wordt ook wel de 'laatste bezichtiging' genoemd. Een belangrijk moment waarbij de koper duidelijkheid krijgt over de staat van de woning en of alles ook is achtergelaten volgens afspraak.

Wanneer is de eindinspectie?

De eindinspectie van de woning vindt plaats op de dag van de overdracht. De datum van de overdracht ben je met de kopers overeengekomen tijdens de onderhandelingen. Voordat je samen met de kopers daadwerkelijk je handtekening zet onder het koopcontract, loop je samen met hen nog een laatste rondje door je woning. Dit hoeft geen uren te duren, meestal duurt zo'n laatste inspectie tussen een halfuur en een uur afhankelijk van de grootte van de woning. De eindinspectie kan plaatsvinden in het bijzijn van de aankoopmakelaar van de kopers of jouw makelaar, als je die hebt, of beide makelaars. Spreek van tevoren een duidelijke tijd af en zorg dat er voldoende tijd zit tussen de inspectie en de overdracht bij de notaris.

Waarom is de eindinspectie belangrijk?

Er kan veel tijd zitten tussen de aankoop en de oplevering van je woning. Om onduidelijkheid en onenigheid achteraf te voorkomen, is het belangrijk om voordat de daadwerkelijke overdracht plaatsvindt bij de notaris, nog eenmaal goed de woning te inspecteren. De eindinspectie ligt daarmee in feite in het verlengde van de onderzoeksplicht van de koper: krijg ik wat ik denk te kopen? Zorg dat je als verkoper goed bent voorbereid en laat je niet verrassen door vragen van de koper of zijn makelaar over zaken die je niet van tevoren bent overeengekomen. Ook al ga je na de inspectie naar de notaris, neem goed de tijd om na te denken over eventuele verzoeken van de koper.

Wat zijn aandachtspunten tijdens de eindinspectie?

Wij raden je aan om tijdens de eindinspectie gebruik te maken van een checklist. Zo weet je zeker dat je geen punten vergeet en kun je gericht met de koper de woning door. Tijdens de eindinspectie komen in ieder geval deze aandachtspunten aan bod: meterstanden, elektrische apparaten, sanitair en water, sleutels, roerende zaken en de opstalverzekering.

  • Meterstanden: noteer samen met de koper de standen van gas, water en elektriciteitsmeters. Deze moet je opgeven bij de leveranciers als je gaat verhuizen.

  • Elektrische apparaten: check of (inbouw)keukenapparatuur goed werkt, zoals de oven en koelkast. Controleer elektrische ventilatoren, lichtknoppen, ingebouwde spotjes en natuurlijk de verwarming/cv-ketel.

  • Sanitair en water: controleer of alle kranen in de keuken, het toilet en de douche/badkamer naar behoren functioneren. Zijn de afvoer en het spoelsysteem in orde en zijn er geen (sporen van) lekkage?

  • Sleutels: heb je alle sleutels die in omloop zijn om over te dragen? Denk ook aan sleutels die misschien nog op noodadressen liggen.

  • Roerende zaken: zorgt dat je alle overeengekomen roerende zaken hebt achtergelaten of juist uit de woning hebt gehaald. Het gaat dan vaak om vloeren, zonwering, gordijnen, tuinhuisje of vlaggenmast; oftewel alle bestanddelen die niet vastzitten aan de woning of bij de woning horen.

  • De opstalverzekering: als verkoper moet je die op tijd beëindigen. Vraag ook aan de kopers of zij hun opstalverzekering al geregeld hebben zodat de verzekering van de woning naadloos kan overgaan.

Wat als er gebreken zijn?

Je hoopt het niet en gaat er niet vanuit, maar toch kan het altijd gebeuren dat er tijdens de eindinspectie gebreken aan het licht komen. Wat kun je dan doen? Het hangt natuurlijk ook af van het soort gebreken. Als verkoper is het jouw taak om te zorgen dat de woning opgeruimd en schoon wordt achtergelaten. Je hoeft echt niet van de vloer te kunnen eten, maar het moet ook geen zwijnenstal zijn. Heb je nog dingen aangepast die relevant zijn voor de staat van de woning, dan is het slim dit vooraf te melden en niet pas tijdens de inspectie. Als je op het laatste moment de muren van je woonkamer knalroze hebt geverfd, kan de koper daar (terecht) niet blij mee zijn en vragen of je dit wil aanpassen. Nog vervelender is het als er op het moment van de eindinspectie sprake blijkt te zijn van grotere gebreken zoals lekkage. Wat kun je dan doen? Welke stappen moeten dan worden doorlopen en wat zijn je opties?

Oplossingen

Een oplossing kan zijn dat je de schade herstelt. In het eenvoudigste geval moet je bijvoorbeeld zorgen dat er een werkende vaatwasser in de keuken staat of dat het licht het weer goed doet. Dit betekent overigens niet dat als een 15 jaar oude cv-installatie het vlak voor de verkoop begeeft, je een gloednieuwe cv-installatie moet leveren. Wel moet je voor een gelijkwaardige vervanging zorgen. Doet er zich een groter probleem voor met je woning, dan kan de koper je in gebreke stellen. Je krijgt dan acht dagen de tijd om het gebrek te herstellen of overeen te komen hoe je het gaat herstellen en binnen welke termijn, als acht dagen te kort zou zijn. Als je na die periode nog steeds in gebreke blijft, dan kan je veroordeeld worden tot het betalen van een boete zo hoog als 10 procent van de koopsom of 3 promille van de koopsom per dag. Ook kan besloten worden dat je niet de gehele koopsom krijgt, maar dat een deel in een depot blijft staan totdat het probleem opgelost is. De notaris maakt het bedrag dan alsnog naar je over. Soms kan het transport van de woning ook worden uitgesteld tot de gebreken zijn verholpen.

Het moment van overdracht

Als de eindinspectie goed is verlopen, gaan verkoper en koper naar de notaris voor de daadwerkelijke overdracht van de woning. Tijdens de overdracht ondertekenen de kopers en jij de leveringsakte. De leveringsakte is voor de overdracht van de woning op de naam van de koper. Hierin staan ook alle zaken die je in de koopovereenkomst hebt afgesproken. Als er bij de verkoop van je woning makelaars betrokken waren, een aankoopmakelaar of verkoopmakelaar, dan zijn zij ook aanwezig bij de overdracht bij de notaris. Zij kunnen dan eventueel nog bemiddelen als er zaken aan het licht zijn gekomen tijdens de inspectie waarop actie moet worden ondernomen. Maar, in het beste geval is alles onder controle. Is de koper de blije nieuwe eigenaar van jouw huis en wordt de koop bezegeld met het zetten van de handtekeningen van jou en de koper.

Wil jij ook duizenden euro’s besparen op het verkopen van je huis? Verkoop zelf je huis vanaf € 299 met Brickler.

Vorige
Vorige artikel

Wat betekent kosten koper nu eigenlijk?

Volgende
Volgende artikel

Prinsjesdag 2020: De 5 belangrijkste veranderingen op de woningmarkt

Ons team staat voor je klaar

Laat ons weten waarmee we jou kunnen helpen. Van maandag tot en met vrijdag zijn wij tussen 08.00 en 17.00 bereikbaar op 010-3027200. Wil je liever gebeld worden? Vraag een informatiegesprek aan en wij nemen contact met jou op.

Direct aan de slag

Meld je aan via Brickler Vrijblijvend of Brickler Basis en jouw huis staat binnen één werkdag online. Check de verkoopgids en zie direct wat je tijdens elke fase van het verkooptraject kan verwachten.

Brickleris een initiatief vanNationale-Nederlanden
JAAP.NLFunda.nl